ZAVŘÍT
MENU
0
Stav nákupného košíka
0,00 €
AKČNÉ PRODUKTY Náhradné diely Servis Doplnky Pre jazdcov ŠTVORKOLKY PITBIKE MINICROSS ELEKTROKOLOBEŽKY BUGINY MINIBIKE
ZAVRIEŤ

Ako vybrať minicross

Ako vybrať minicross
Často sa rodičia nemôžu rozhodnúť, aký veľký minicross svojmu dieťaťu kúpiť a či je lepší benzínový alebo elektrický model. Každý z variantov má svoje pre a proti, tu je niečo málo rád a dôležitých detailov, ktoré Vám snáď pomôžu sa rozhodnúť...

 
 
 
Minicross je najmenšia krosová motorka s elektrickým, či benzínovým spaľovacím motorom. Tieto stroje v žiadnom prípade nemožno porovnávať s plastovými detskými vozidlami s elektromotorom, ktoré sú bežne dostupné v obchodných domoch aj na internete.



Pri výbere crossky je nutné brať do úvahy vek a výšku dieťaťa a tiež kde budete motorku prevažne využívať.
 
 
 
 
Minicross s benzínovým motorom

Minicross, najčastejšie osadený motorom 49 je skutočná malá motorka so všetkým čo k nej patrí... Má klasické nafukovacie pneumatiky, kvalitné kotúčové brzdy, výkonný motor a pevnú konštrukciu, ktorá vydrží. Plyn sa pridáva rýchlopalom na pravej strane riadidiel. Minicross má odstredivú spojku, takže pri jazde nie je potrebné radiť rýchlosti, iba sa pridá plyn a minicross sa rozbehne, po opätovnom uvoľnení plynu sa spojka rozopne a motor prestane zaberať... minicross nezastaví, ide ďalej, ale iba zotrvačnosťou, pri stlačení brzdovej páčky zastaví. Predná aj zadná brzda sa ovláda páčkami na riadidlách, rovnako ako na bicykli.
Pri benzínovom minicross je nutné vykonávať pravidelnú údržbu..., je to trochu zložitejšie ako u elektro modelu, ale aj tak ju zvládne naozaj takmer každý.
Z údržby je najzložitejšie čistenie karburátora, niekomu to možno znie hrozivo, ale je to otázka cca 10 minút... Ako na to, sa môžete pozrieť v našom video-návode. Výrobca spotrebu neuvádza, ale platí, že na jednu nádrž minicross prejde cca 20 Km. Ako palivo sa pre minicross používa MIX - benzín NATURAL 95 + plne syntetický vysokootáčkový olej pre dvojtaktné motory v pomere 1:50 (1 diel oleja + 50 dielov benzínu) po zajatí v pomere 1:40.

Minicross môže byť osadený kolesami 6" alebo 10". Všeobecne platí, že čím väčšie koleso, tým lepšie zvládne nerovnosti av teréne je motorka stabilnejšia.

Minicross, ktorý má kolesá 6" je určený pre najmenšie, cca 3 ročné deti, výškovo od cca 90cm, ktoré majú malé, či žiadne skúsenosti s jazdou na motorke, či bicykli.
Minicross 49cc s 10" kolesami je už o niečo väčší, než vyššie spomínaný model. Táto motorka má už dizajn, ktorý sa veľmi podobá veľkým cross motorkám, sedadlo je cca o 5-10cm vyššie a celková dĺžka motorky je oproti modelu so 6" kolesami o zhruba 10cm väčší. Základné prevedenie motora má výkon 3,5 HP (2,5 KW), alebo až 3,9 HP (2,8 KW) pokiaľ je motorka vybavená sadou Big Bore, alebo tuningovým karburátorom. Zvuk stroja sa podobá motorovej píle, ktorá ale práve nie je v plných otáčkach (nereže), prípadne k trochu hlučnejšej kosačke. Dvojtaktný motor 49cc nemá olejovú náplň, olej potrebný na mazanie motora sa pridáva priamo do benzínu.

Niektoré modely sú už z výroby vybavené lepšími komponentmi, ktoré výrazne zvyšujú výkon, na ostatné je možné tieto diely dokúpiť. Ide najmä o sadu Big Bore, tuningový karburátor, športový výfuk, tuningová spojka, tuningová prevodovka a ďalšie komponenty. Za použitia tuningových dielov môže výkon motora dosiahnuť až 10HP a otáčky sa môžu zvýšiť z 8500 ot/min na 17500 ot/min.
Podľa skúseností odporúčame vybrať model minicrossu, ktorý je vybavený, prípadne dokúpiť:

  • Karburátor 15mm - väčší výkon, stabilnejší chod motora, lepšie spaľovanie a tým pádom menej údržby (čistenie karburátora)
  • Tuningová "kratšia" prevodovka - minicross je lepšie sprevodovaný a viac vyjde, má lepšiu priechodnosť terénom a lepšie rozjazdy


Pri minicross so 6 a 10 palcovými kolesami je možné obmedziť rýchlosť. Táto úprava spočíva v trojstupňovom doraze na plynovej rukoväti. V závislosti nastavenia dorazu je upravená možnosť pridať plyn na maximum, sú obmedzené otáčky motora a tým aj výkon motora. Výkon motora sa na zadné koleso prenáša pomocou reťaze a prevodovky s ktorou spolupracuje odstredivá spojka, tá sa v dôsledku otáčok (odstredivou silou), rozťahuje a "zahryzuje sa" do unášača prevodovky, (čím väčšie otáčky motora, tým silnejšie sa zahryzne) a výkon sa prenáša pomocou reťaze na zadné koleso.

Pri obmedzovaní rýchlosti ale pozor... pokiaľ stroj obmedzíte veľa... začne pri jazde preklzovať spojka a jej životnosť sa razantne skráti! Pokiaľ je stroj obmedzený, dôrazne odporúčame jazdu po rovine a po tvrdom pevnom povrchu, ktorý minimalizuje odpor.... Tráva je zlá, stúpanie do kopca tiež. Motorka by mala byť perfektne nastavená, aby nepribržďovala, nebola veľmi našponovaná reťaz a hlavne aby boli správne nafúknuté pneumatiky.

V niektorých modeloch minicross môže byť namontovaný aj štvortaktný motor 49cc s výkonom 4Hp. Motorka je s týmto motorom ťažšia a odpadá mixovanie paliva, tu sa používa iba NATURAL 95. U minicross 4T je aj jednoduchšia údržba, karburátor nie je nutné čistiť tak často, ale motorka je výrazne ťažšia a tak sa v poslednej dobe od týchto strojov upúšťa.

Minicross uvezie aj dospelého človeka o váhe až 90Kg a 180cm vysokého, ale to pravé je to tak pre deti od 5 do 8 – 9 rokov. Potom odporúčame postúpiť o niečo vyššie, na pitbike.

Pokiaľ chce dospelák niečo na "blbnutie", minicross sa veľmi nehodí... z dôvodu štýlu posedím sa do riadidiel pletú kolená. Pre dospelákov je lepší minibike, aj keď je menší, spôsob posedenia umožňuje bezproblémovú jazdu aj veľkým osobám.
 
 
 
Minicross ECO s elektrickým motorom

Minicross je najmenšia naozaj krosová motorka s elektro motorom 250W, 500W, 800W, 1000W, 1100W, 1200W, alebo 1300W.
Minicross eco je bežne osadený kolesami 10"/10", prípadne 12"/10", takže s bežným terénom, ako sú poľné a lesné cesty si hravo poradia.

Minicross ECO, alebo elektrický minicross je konštrukčne totožný s benzínovým modelom. Má rovnaké brzdy, nafukovacie kolesá, rovnaký rám aj plasty. Nejedná sa o elektrické vozidlá s plastovými kolesami, kde motor kvičí, že už nemôže a neporadí si ani s malým kopčekom. Tieto minicross sú osadené výkonným elektromotorom. Nosnosť minicross je u väčšiny modelov 70Kg (oproti benzínovému modelu je zaťaženie obmedzené z dôvodu ochrany motora... nešetrné zaobchádzanie by pri vyššom zaťažení mohlo viesť k jeho poruche).


Pod dozorom rodičov je minicross vhodný pre deti cca od 3 rokov (cca 90cm vysoké) do cca 8 rokov (cca 140cm vysoké). Veľká výhoda elektro pohonu je bezhlučnosť a tým pádom možnosti využitia napríklad v parku, na pešej zóne, alebo kdekoľvek v zástavbe, kde by hluk benzínového modelu obťažoval okolie, alebo aj samotného jazdca, ktorému by hluk mohol vadiť.


Plyn sa pridáva rýchlopalom na pravej strane riadidiel. Pridávanie plynu je plynulé (čím viac pridáte, tým rýchlejšie idete). Minicross môže byť vybavený dvoj alebo trojstupňovým obmedzovačom rýchlosti. Väčšinou sa nechá obmedziť na rýchlosti 10, 20 alebo 30 Km/h. Obmedzenie sa bežne nastavuje kľúčom, ktorý sa nechá z motorky odňať, aby si dieťa rýchlosť nemohlo samo prepnúť. Všetky motory sú dostatočne silné, aby minicross vyšiel aj väčší kopec a pri výkonnejších motoroch nebol problém aby uviezol aj dospelého človeka. Minicross na jedno nabitie prejde cca 15 - 18 Km, samozrejme záleží na hmotnosti jazdca, na kvalite nastavenia stroja (namazanie a našponovanie reťaze, nesmie pribržďovať brzda, atď.) profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva). Minicross sa do plna nabíja cca 6 – 8 hodín. Minicross potrebuje len minimálnu údržbu, jedná sa hlavne o pravidelné nabíjanie a to aj keď s ňou práve nejazdíte (cca 1x za 3 týždne) a namazanie reťaze, oproti benzínovým modelom, teda jednoduchšia údržba. Keď nie je benzín, je minicross čistejší a nezapácha benzínom, čo môžete oceniť napríklad pri nakladaní minicrosse do vozidla, či parkovaním v obytnej miestnosti.
 
 
 
Minicross NRG Racing

Trochu iná kategória sú minicross NRG ktorý má kolesá o veľkosti 12/10" alebo 14/12". Sú opäť o trochu väčšie a sú osadené motorom s objemom 50cc, a výkon je vyladený na 9HP. Ide opäť o motory dvojtaktné, ktoré nemajú vlastnú olejovú náplň, a mazanie sa zaisťuje pridávaním vysokootáčkového motorového oleja pre dvojtaktné motory priamo do benzínu v pomere 1:50. U tohto modelu sa navyše dopĺňa olej na mazanie prevodovky.

Tento minicross je designovo rovnaký ako dospelé dirtbike a konštrukčne nemá s klasickým minicrossom nič spoločné. Minicross NRG sa štartuje štartovacou pákou (nakopávaním), rovnako ako dospelá cross, dirtbike, či pitbike, môžu byť chladené vzduchom alebo vodou. Je určená pre osoby od cca 8-9 rokov, ale tu už dôrazne odporúčame nejaké skúsenosti s jazdou na minicross. U motoriek v tejto kategórii sa výkon a rýchlosť spravidla obmedziť nedá.

Minicross má odstredivú spojku, takže sa neradí (je to "automat"), po pridaní plynu sa minicross rozbehne. Po uvoľnení plynu sa spojka rozopne a motor prestane zaberať... minicross ide ďalej iba zotrvačnosťou, pri zabrzdení zastaví. Predná brzda sa ovláda na riadidlách ako na bicykli. Zadná brzda sa ovláda pravou nohou a páka je umiestnená pred pravou stúpačkou.
 
 
 
Dirtbike / Pitbike


Dirtbike má najčastejšie obsah motora 110cc, 125cc, 140cc, 250cc, alebo 300cc a výkon od cca 7,5 HP do 31Hp. V rôznych kombináciách motora sú osadené kolesá rôznych veľkostí, preto na nich môžu jazdiť ako deti, tak aj dospelí. Najmenšie verzie dirtbike sú určené cca od 9-10 rokov.

Na dirtbike sa najčastejšie montujú kolesá o rozmere 14/12, prípadne 17/14, ale výnimočne aj s prevedením 12/10, či 10/10, ďalej potom 19/16, alebo 21/18.
Kolesá 14/12 sú pre veľkosť jazdca cca 150cm a kolesá 17/14 pre jazdcov cca 160cm vysokého.
Dirtbike môže byť "automat" s odstredivou spojkou, ktorá funguje rovnako ako pri minicross, tzn, že stačí naštartovať, pridať plyn a motorka sa rozbehne, alebo s manuálnym radením, čo je väčšina modelov. Väčšinou sa radí prvý rýchlostný stupeň hore, potom je neutrál a 2,3,4,... dole. (1-N-2-3-4-...). Na niektorých modeloch dirtbike môže byť radenie presne obrátene, všetko je ale vždy popísané v užívateľskom manuáli konkrétneho stroja. Jedná sa o plné manuálne radenie, takže sa pri rozbiehaní aj preraďovaní rýchlostných stupňov musí stláčať spojková páka.
Pokiaľ sa jedná o manuálne radenie, motorka sa štartuje nožnou pákou (nakopávaním), pokiaľ ide o dirtbike s automatickým radením, tento motor je vybavený elektrickým štartérom (nožná páka úplne chýba) a štartuje sa teda pomocou tlačidla na riadidlách.

Väčšina dirtbike má štvortaktný motor, to znamená motor, ktorý má olejovú náplň (spoločnú s prevodovkou) a palivo je NATURAL 95.

Zpět...